Asta poți afla de aici despre povestea autovehiculului electric
- Cine au fost pionierii în istoria autovehiculului electric și de ce Adolf Kaberlah este considerat "părintele propulsiei electrice".
- Unde a fost pusă piatra de temelie pentru acumulatorul litiu-ion de astăzi și cum influențează aceasta mobilitatea electrică până în prezent.
- Când a apărut pe piață primul Volkswagen propulsat electric.
- Cum reușește inventatorul acumulatorului litiu-ion următoarea inovație tehnologică
Povestea autovehiculului electric:
începe cu inventarea acumulatorului
John B. Goodenough a pus, prin inventarea acumulatorului, bazele tehnologiei de astăzi. Acum patru decenii el a inventat ceea ce astăzi folosesc miliarde de oameni: acumulatorul. În smartphone, în șurubelnița cu acumulator sau ca propulsie în autovehiculul electric - celula de energie ne însoțește în fiecare zi.
Acumulatorul litiu-ion ca piatră de hotar
în istoria autovehiculului electric
La "Technische Universität München" în 1970 cercetătorii analizau modul de funcționare al bateriilor litiu-ion, punând astfel piatra de temelie pentru dezvoltarea acumulatorului cu litiu de astăzi. Însă la început, rezultatele cercetărilor au primit un răspuns slab. După publicare au trecut zece ani, până când, pe baza lor, în 1980 a fost dezvoltat primul acumulator litiu-dioxid de cobalt la "Universitatea Oxford". Acea universitate la care la acel moment Goodenough conducea echipa de cercetare și a cărei dezvoltare a bateriei urma să îl facă părintele tehnologiei cu litiu.
Acumulatorul lui Goodenough era, comparativ cu modelele anterioare, precum acumulatorii cu plumb, mult mai ușor, mai performant și avea, înainte de toate, o durată de viață mai lună - un factor decisiv la utilizarea în autovehicule electrice.
În ciuda produsului finit, revoluția s-a lăsat așteptată - motivul: o cerere comercială insuficientă. Abia în 1991 "Sony" a utilizat primul acumulator litiu-ion pe piața germană, într-o cameră video, iar tehnologia pe bază de litiu s-a putut bucura de atenția pe care o merita. Acumulatorul utilizat avea o putere de 1.200 mAh. Comparativ: modelele actuale dispun de o putere a acumulatorului de până la 6.900 mAh.
Senzația:
primul Bulli cu propulsie electrică
În timp ce în 1970 cercetătorii de la "Technische Universität München" cercetau modul de funcționare al bateriilor litiu-ion, Volkswagen fonda în același an centrul pentru cercetarea viitorului. Sarcina electrochimistului și specialistului în cercetarea bateriilor dr. Adolf Kalberlah era să dezvolte pentru Volkswagen alături de o mică echipă "propulsia viitorului".
Pionierul a reușit rapid: cu echipa sa formată din zece oameni a accelerat dezvoltarea unui sistem de baterii. A testat procesoare pentru controlul motoarelor și după numai doi ani a adus pe șosea primul autovehicul: Bulli T2 cu propulsie electrică. Motivul acestui proiect ambițios este unul simplu: pe atunci se preconiza că în anii 1990 resursele de petrol se vor epuiza. Cuvânt cheie "duminica fără mașini".
În ciuda tuturor prognozelor și temerilor, criza petrolului nu a existat. Însă odată cu Bulli T2 cu propulsie electrică s-a născut mașina perfectă pentru oraș: cu o încărcare a bateriei puteai parcurge cca 70 de kilometri și încărcarea se putea realiza simplu, de la orice priză de 220 V. O performanță revoluționară. Unicul dezavantaj: greutatea proprie a propulsorului, de aproape o tonă, făcea din întreținerea regulată a bateriei o adevărată provocare. Soluția a fost o tehnică de înlocuire rapidă, prin intermediul căreia o baterie descărcată putea fi înlocuită cu o baterie plină.
Primele modele Golf și T2 cu propulsie electrică
Dar asta nu a fost tot: Kaberlah și echipa sa au continuat să testeze și să încerce. Căci ei credeau în viitorul propulsiei electrice. Apoi, în 1976, a urmat într-adevăr primul Golf propulsat electric. Și atunci când Museum of Modern Art din New York a organizat în același an un concurs cu tema Taxiul viitorului, Kaberlah și al său CityTaxi - un Transporter electric T2 cu propulsie hibridă - a devenit celebru practic peste noapte.
Iar după revenirea sa de la New York, s-a bucurat și în Germania de statut de celebritate, ca "părintele propulsiei electrice": Cu modelul e-Bulli galben, Dr. e-mobility – așa cum mai este numit - s-a prezentat în fața camerelor de luat vederi din studioul live al emisiunii TV "Die aktuelle Schaubude".
În 1981, modelul Golf I City-STROMer exista ca serie limitată. Însă inițial numai în scopul testării. Și Kaberlah însuși folosea modelul Golf electric aproape zilnic. Și indiferent că este vorba despre bateria descărcată a propulsiei hibride sau lipsa plăcuței cu norma de poluare de pe numărul de înmatriculare - aventurile de care a avut parte cu mașina sa electrică îl fac să râdă și astăzi.
"Eram mândri de Transporterul nostru electric. Părea să fie alternativa perfectă pentru utilizarea pe distanțe scurte: în cadrul parcurilor auto municipale, ca autovehicul de service sau pentru traficul de livrare local."
Adolf Kalberlah, pionier în domeniul electric
Povestea autovehiculului electric merge mai departe
În 2017 lui Goodenough îi reușește o altă realizare tehnologică. Inovatorul cercetător a dezvoltat la o universitate din Texas un acumulator care se bazează pe electroliți din sticlă și metale alcaline. Această descoperire va avea importanță decisivă mai ales pentru creșterea autonomiei viitoarelor autovehicule electrice. Căci comparativ cu acumulatorii litiu-ion uzuali, acest acumulator ar putea suporta cu 300 la sută mai multă încărcare, se încarcă mai repede și este mult mai ieftin de produs. Trei avantaje deloc de neglijat pentru mobilitatea electrică.
Faptul că cea mai recentă piatră de hotar a lui Goodenough nu este un simplu experiment de laborator, ci are potențialul de a deveni realitate în mobilitatea electrică a viitorului o demonstrează faptul că modul de funcționare al noului acumulator este deja dovedit și brevetat.
"Atâta timp cât societatea depinde de combustibilii fosili , mai este de lucru."
John B. Goodenough, fizician și dezvoltator al acumulatorului cu litiu
Cu bateria de sticlă spre viitor
Până la obținerea maturității acumulatorilor pe piață vor mai trece însă probabil câțiva ani. De la descoperirea acumulatorilor litiu-ion până la pătrunderea finală pe piață au trecut doisprezece ani. Cine vrea așadar să scrie istorie, are nevoie de multă răbdare. Și, ca în cazul lui John B. Goodenough, de o viață lungă.