Poți afla de aici aceasta și multe altele despre performanța în materie de autonomie:
- Autonomia standard a unui autovehicul electric se determină în multe țări prin procedura de măsurare (WLTP).
- Autonomia efectivă poate varia față de autonomia WLTP, deoarece nu toți factorii pot fi standardizați.
- Autonomia este influențată de exemplu de stilul de condus, climatizare și încălzire.
Ce înseamnă autonomia WLTP?
Pentru o mai bună orientare la cumpărarea unui autovehicul electric, în multe țări s-a introdus o procedură de testare a autonomiei unitară și obligatorie pentru toți producătorii. Astfel se utilizează procedura WLTP (Worldwide Harmonized Light Duty Test Procedure), cu ajutorul căreia se determină autonomia standard a unui autovehicul electric. Procedura de măsurare introdusă acum câțiva ani permite determinarea unor informații mai realiste privind autonomia autovehiculelor și o mai bună comparare a consumurilor autovehiculelor unele cu altele. Autonomia WLTP nu corespunde însă autonomiei efective.
WLTP este o procedură unitară de măsurare a autonomiei în multe țări și obligatorie pentru toți producătorii, în cadrul căreia pentru toți se aplică aceleași condiții.
Căci autonomia WLTP se determină prin cicluri de rulare definite fix în oraș, pe drum național și pe autostradă. La determinarea acestei autonomii standardizate procedura de testare WLTP nu ține însă cont de factori, care diferă în utilizarea cotidiană a autovehiculului electric de la șofer la șofer.
Autostrada, șoseaua națională, topografia, vremea - numeroase condiții influențează autonomia.
Verificarea realistă a performanței în materie de autonomie
Deoarece procedura WLTP nu ia în calcul diferiți factori legați de consumul unui autovehicul, valoarea medie determinată astfel nu poate fi atinsă întotdeauna în viața cotidiană. Printre acești factori se numără, de exemplu, stilul individual de condus. În plus, așa numitele consumuri auxiliare influențează puternic performanța în materie de autonomie a mașinilor cu propulsie electrică, spre deosebire de motoarele convenționale cu ardere internă: climatizarea și încălzirea contribuie în mare măsură la creșterea consumului unui autovehicul electric și la faptul că autonomia unei baterii complet încărcate poate fi considerabil mai mică. La acestea se mai adaugă și alți factori precum sarcina suplimentară etc. Așadar, autonomia efectivă nu poate fi determinată complet standardizat, deoarece depinde în mare parte de comportamentul individual de utilizare.
Autonomia standard în viața cotidiană
Un exemplu: Șoferul X se grăbește și se deplasează rapid spre destinație, pe vreme rece, cu încălzirea la maximum, fără a-și preîncălzi autovehiculul electric. Vecina lui, șoferița Y, își preîncălzește autovehiculul și se deplasează relaxat, având timp suficient. În acest caz, prin consumul ridicat de curent ca urmare a deplasării rapide și încălzirii habitaclului, șoferul X poate pierde până la 50% din autonomia standard WLTP. Pe de altă parte, șoferița Y economisește energia bateriei prin preîncălzire și un stil de conducere moderat și aproape ar putea atinge autonomia WLTP.