Meniu
Căutare
O femeie cu o sanie stă în fața unui VW ID.4 GTX, care se încarcă la un Wallbox.
O femeie cu o sanie stă în fața unui VW ID.4 GTX, care se încarcă la un Wallbox.

Optimizarea puterii de încărcare iarna

Indiferent dacă este vorba despre un autovehicul electric, un autovehicul hibrid sau unul cu motor cu ardere internă, despre o baterie de pornire sau una de înaltă tensiune: frigul le dă bătăi de cap acumulatorilor mașinilor. În cazul autovehiculelor electrice, temperaturile scăzute până la îngheț din timpul iernii pot afecta negativ puterea de încărcare și capacitatea de descărcare. Care este motivul și la ce trebuie să se aștepte șoferițele și șoferii de modele ID. la temperaturi negative afli de aici.

Poți afla de aici aceasta și multe altele despre autovehiculele electrice în perioadele de frig:

  • frigul influențează performanța acumulatorilor și poate avea astfel efect și asupra timpului de încărcare.
  • Capacitatea de încărcare și capacitatea de descărcare a unui autovehicul electric depind în plus de temperatura bateriei, de nivelul de încărcare al acesteia și de alți factori.
  • Prin respectarea câtorva sfaturi simple, performanța și autonomia pe timp de iarnă pot fi optimizate.

Capacitatea de încărcare și capacitatea de descărcare - ce înseamnă asta?

Înainte de a analiza cum poți contribui la o performanță ridicată a bateriei tale de înaltă tensiune iarna, dorim să definim scurt noțiunile de capacitate de încărcare și capacitat de descărcare:

cu cât capacitatea de încărcare a unui acumulator este mai mare, cu atât acesta se va încărca mai rapid. Cu cât capacitatea de descărcare este mai mare, cu atât va putea furniza mai mult curent într-un anumit interval de timp.

Condiții pentru performanța optimă

Dacă bateria de înaltă tensiune a unui model ID. nu atinge pe timp de iarnă performanța maximă de încărcare/descărcare, acesta nu este un motiv de îngrijorare în primă fază.

Performanța completă a unei baterii este influențată de o serie de factori fizici.

Capacitatea maximă de încărcare indicată se determină în condiții WLTP1 la o temperatură de cca 23° C și un nivel de încărcare începând cu cinci la sută. Dacă aceste variabile se modifică, și capacitatea de încărcare poate varia față de cifrele standard.

Ilustrație: O femeie se apropie prin frig de un VW ID.3 aflat la o stație de încărcare.

Iarna, puterea de încărcare a unui autovehicul electric poate fi redusă din cauza temperaturilor scăzute.

Influența temperaturii bateriei

Ce efect au frigul sau chiar înghețul asupra capacității bateriei respectiv asupra performanței acumulatorului? Frigul face ca electrolitul lichid din acumulatorii litiu-ion să devină mai vâscos. Prin urmare, procesul electrochimic devine semnificativ mai lent, iar rezistența internă crește. Căci ionii de litiu se pot deplasa mult mai greu între catod și anod.

Temperatura optimă a bateriei la încărcare este de peste 20° C.

Dată fiind eficiența sa ridicată comparativ cu motorul cu ardere internă și răcirea suplimentară prin intermediul fluxului de aer din timpul rulării, la temperaturi mai joase de 0° C propulsia electrică nu se încălzește aproape deloc, nici în deplasările mai lungi. De aceea, modelele complet electrice ID. de la Volkswagen sunt echipate cu un sistem de management termic.

Acesta funcționează în versiunea actuală (începând cu modelul anului 2022 și versiunea software 2.3 din fabrică sau la autovehicule mai vechi, cu software 2.4) după cum urmează: încălzirea bateriei pornește la temperaturi mai mici de 1° C, încălzește acumulatorul până la 1,5° C și apoi se oprește din nou. Comparativ cu versiunea anterioară, încălzirea bateriei este astfel activă mai rar. Acest lucru scade consumul de energie, în special pe distanțe scurte.

Reprezentare schematică a puterii de încărcare în funcție de temperatură. Valorile efective pot să varieze în funcție de baterie.

Un Wallbox precum ID. Charger2 se ocupă de încărcarea acasă.

un nivel de încărcare scăzut scurtează timpul de încărcare

Și nivelul de încărcare al bateriei influențează capacitatea de încărcare - căci celulele bateriei au o capacitate de încărcare mai bună la un nivel de încărcare scăzut. De aceea se poate întâmpla ca două autovehicule identice aflate la puncte de încărcare identice să obțină performanțe de încărcare diferite, din cauza nivelurilor diferite de încărcare.

În principiu, se aplică următoarele: un nivel redus inițial al încărcării poate crește capacitatea de încărcare și poate scurta timpul de încărcare. începe încărcarea cu un nivel de încărcare pe cât posibil scăzut și încarcă până la niveluri reduse, de până la 50% sau maxim 80%. Acest lucru reduce durata de încărcare și protejează bateria.

Astfel poți îmbunătăți puterea de încărcare și capacitatea de descărcare:

Autovehiculul electric și preîncălzirea bateriei

În special înaintea călătoriilor mai lungi se recomandă preîncălzirea mașinii cu ajutorul preclimatizării și prin setarea temporizatorului de încărcare înainte de plecare. Dacă autovehiculul mai este conectat la stația de încărcare, bateria nu este solicitată. Poți porni așadar la drum cu acumulatorul complet încărcat, după ce încălzirea consumatoare de energie este deja finalizată.

Alegerea unui loc de parcare adecvat

În principiu trebuie să eviți răcirea puternică a bateriei autovehiculului electric iarna, respectiv la temperaturi negative. Pentru a preîncălzi mașina în mod eficient seara sau noaptea, aceasta trebuie parcată și încărcată într-un loc adecvat. În zilele reci, parchează-ți modelul ID. pe cât posibil într-un loc ferit de intemperii - de exemplu într-un garaj sau un garaj subteran.

Deplasarea în modul Eco

Pe cât posibil, șoferii de autovehicule electrice pot comuta din modul Sport în modul Eco.

Astfel crești  autonomia pe timp de iarnă

Frigul poate afecta iarna nu numai capacitatea de încărcare, ci și capacitatea bateriilor autovehiculelor electrice. Căci utilizarea mai intensă a încălzirii solicită în mod deosebit bateria autovehiculului electric. Motivul este unul simplu: la un motor electric, spre deosebire de motorul cu ardere internă, nu se generează căldură reziduală. Așadar, în mașina cu propulsie electrică, căldura trebuie mai întâi generată, pentru a aduce nu numai habitaclul, ci și acumulatorul autovehiculului electric la temperatura optimă. Acest lucru poate afecta acumulatorul și astfel autonomia autovehiculului electric. În funcție de tipul de mașină și temperatură, scăderea autonomiei poate fi de până la 30%.

Cu aceste sfaturi puteți reduce scăderea autonomiei pe timp de iarnă:

  • pentru a evita scăderea autonomiei la temperaturi scăzute, trebuie să încălziți autovehiculul cât mai economic energetic posibil. Aici poate fi de ajutor să nu încălziți habitaclul mașinii cu încălzirea aerului pornită la maximum. Cine circulă de exemplu singur în autovehiculul electric poate apela și la încălzirea volanului sau încălzirea în scaune.
  • Încălzirea habitaclului poate fi setată după caz la un nivel mai scăzut sau în regim de recirculare. Astfel habitaclul se încălzește mai repede și este necesară mai puțină energie pentru a genera temperatura dorită.
  • La temperaturi scăzute, bineînțeles că nu trebuie să lași ușile și geamurile deschise mai mult decât este necesar, pentru a pierde cât mai puțină căldură posibil.
Ilustrație: Un desen schematic prezintă pompa de căldură de sub capota unui VW ID.3.

**Modele ID. cu pompă de căldură opțională

**

Șoferii de autovehicule electrice care conduc des și mult prin frig trebuie să acorde atenție echipării încă de la achiziționarea autovehiculului. Există de exemplu modelele complet electrice ID. de la Volkswagen disponibile opțional cu o pompă de căldură, care asigură o încălzire mai eficientă a habitaclului. Avantajul este că este necesară mai puțină energie de la baterie și este posibilă o autonomie mai mare pe timp de iarnă.

Pompele de căldură instalate în autovehiculele electrice moderne condensează un agent de răcire lichid la presiune ridicată și folosesc căldura generată astfel pentru a încălzi aerul rece care circulă prin ele. Acestea facilitează generarea de căldură într-un mod deosebit de economic energetic, utilizând și căldura respectiv energia din aerul ambiental și încălzind-o cu un consum relativ redus.

Mai multe despre pompa de căldură

Concluzii despre baterii pe timp de iarnă

Cu un model ID. circuli și iarna în mod confortabil, datorită autonomiei sale ideală pentru utilizarea cotidiană și managementul termic eficient. Astfel, nu trebuie să îți faci griji nici în ambuteiaje la temperaturi scăzute. Bineînțeles, și autovehiculele electrice - la fel ca cele pe benzină sau diesel - trebuie pregătite corespunzător pentru călătorii mai lungi prin frig, de exemplu trebuie încărcate suficient. Dacă preîncălzești mașina în timpul procesului de încărcare și conduci eficient energetic, poți crește autonomia iarna.

Modelele noastre ID. .

Test drive sau configurare imediată? Pe aici spre modelele noastre ID.

Ein VW ID.4 in Blau, VW ID.Buzz in Gelb und ein VW ID.5 in Rot sichtbar

Dorești să cunoști modelele noastre complet electrice ID. mai îndeaproape? Atunci stabilește un test drive la un partener comercial din apropierea ta. Sau utilizează configuratorul nostru online, pentru a crea modelul ID. la care visezi.

S-ar putea să te mai intereseze și