Meniu
Căutare
Resurse: de unde provin materiile prime?
ID.4 GTX
ID.4 GTX

De unde provin materiile prime pentru autovehicule electrice?

Mobilitatea electrică ia avânt – și odată cu ea, nevoia de materii prime speciale precum litiu și cobalt. Însă din ce materiale este alcătuit un autovehicul electric astăzi și în viitor și cum se modifică necesarul de materii prime?

Poți afla de aici aceasta și multe altele despre materiile prime pentru autovehicule electrice:

  • Mobilitatea electrică aduce cu sine schimbarea necesarului de materii prime.
  • Pentru acumulatorii autovehiculelor electrice încă mai sunt necesare grafit, litiu, nichel, mangan și cobalt.
  • Volkswagen cercetează deja tehnologii pentru baterii care necesită mai puține resurse.
  • Subiectul reciclare: se dorește revalorificarea bateriilor vechi.

Dinamism diferit

La multe autovehicule electrice se vede de la prima privire că nu este vorba despre un autovehicul "normal" cu motor cu ardere internă. Designul aerodinamic și elemente vizuale moderne duc rapid cu gândul la tehnologii noi. Cel târziu atunci când urci la bord și accelerezi pentru prima dată - respectiv alimentezi cu curent -, diferența față de un autovehicul cu propulsor cu ardere internă devine evidentă. Căci autovehiculele electrice accelerează aproape silențios, rulează dinamic de la bun început și furnizează imediat întregul cuplu. Mașinile pe motorină sau benzină au prin comparație nevoie de mult mai mult timp pentru a transmite forța generată de motor către roți. Însă nu "numai" din punct de vedere al aspectului, tehnicii și comportamentului de rulare, autovehiculele cu motor cu ardere internă și cele electrice sunt diferite.

Baterii pentru autovehicule electrice

Și materiile prime necesare pentru producerea autovehiculelor electrice și ale componentelor lor sunt parțial altele decât cele ale autovehiculelor cu motor cu ardere internă. Acest lucru are legătură în primul rând cu acumulatorii litiu-ion din autovehiculele electrice, din care acestea își procură energia pentru deplasare - și datorită cărora circulă fără emisii de CO2 la nivel local. Pentru producerea acestor baterii sunt necesare printre altele grafit, litiu, nichel, mangan și cobalt. Fără aceste materii prime în prezent încă nu se pot produce acumulatori cu caracteristici comparabile.

Și în motoarele autovehiculelor electrice trebuie utilizate materii prime speciale. Pentru magneții utilizați în motoarele autovehiculelor electrice sunt necesare de exemplu metale din grupul minereurilor rare.

Proveniența materiilor prime pentru baterie

Fără litiu nu se poate

Țara principală pentru exploatarea litiului este Australia, care cu 55.000 de tone acoperă peste jumătate din necesarul mondial din acest metal. Exploatarea sa are loc cu predilecție prin extragerea tradițională de minereu. Litiul provine tot mai puțin din așa numitul triunghi sud-american al litiului. Acest triunghi se găsește într-o regiune împărțită între Argentina, Bolivia și Chile. În lacurile sărate de acolo mai există depozite cu cantități mari de litiu, pentru exploatarea căruia însă este necesară multă apă. Acest lucru are efecte negative asupra ecosistemelor și asupra vieții populației de acolo.

Grafitul este mai mult decât cărbune

Grafitul se obține preponderent din China, Mozambic și Brazilia. Este de altfel singurul nemetal care poate conduce curent.

Mangan: bulgărele mult dorit

Regiunile principale pentru exploatarea manganului sunt Africa de Sud, Australia și Gabon. Manganul este important pentru prelucrarea oțelului, deoarece îmbunătățește maleabilitatea acestuia.

Cupru pentru cabluri

Cuprul se exploatează în principal în Chile și Peru. Circa 25 de kilograme sunt necesare pentru cablurile și conductoarele unei baterii de 58 kWh din ID.3 Pro Performance (consum de curent în kWh/100 km: în regim mixt 16,4-15,2; emisii de Co2în2în g/km: în regim mixt 0. Pentru autovehicul mai sunt disponibile numai valorile de consum și emisii conform WLTP și nu conform NEFZ. Informații despre consum și emisiile de CO2 în funcție de tipodimensiunea aleasă a anvelopelor și de echipările alese ale autovehiculului)

Nichel, steaua în ascensiune

O parte semnificativă a nichelului este obținut de către producătorii de baterii din Indonezia. Materia primă se folosește printre altele pentru catod.

Cobalt în catod

Cobaltul exploatat la nivel global provine în mare parte din Republica Democrată Congo. În special exploatarea cobaltului prin minerit industrial consumă zilnic multe milioane de litri de apă în întreaga lume și are loc în parte în condiții critice de mediu, sociale și de siguranță. Acestea însă nu sunt acceptabile pentru Volkswagen .

În martie 2022, concernul s-a alăturat Initiative for Responsible Mining Assurance (IRMA). Este vorba despre o asociație formată din companii, operatori de mine și organizații non-profit, cu scopul de a implementa standarde comune pentru condiții mai bune în mineritul industrial. Volkswagen dorește să implementeze standardele IRMA pas cu pas în propriul lanț de aprovizionare. Acestea includ, printre altele, sănătatea și securitatea la locul de muncă, precum și protecția mediului.

Pentru a îmbunătăți condițiile de muncă ale minerilor, precum și condițiile de trai ale oamenilor din comunitățile din proximitatea minelor, concernul se implică în proiectul de la fața locului "Cobalt for Development".

Acest obiectiv este urmărit și de către Global Battery Alliance, pe care Volkswagen o susține. În cadrul organizației internaționale Global Battery Alliance furnizorii de celule de baterii și-au asumat obligația de a asigura o producție a bateriilor de înaltă tensiune sustenabilă din perspectivă socială, tehnic-ecologică și economică. În plus, furnizorii direcți au fost obligați contractual printr-un Cod de conduită să respecte standarde de mediu și sociale ridicate.

Scăderea necesarului de materii prime, reciclare mai intensă

Însă ce cantitate de materii prime este necesară de fapt acum și pe viitor pentru o industrie globală în creștere a autovehiculelor electrice? Conform studiului "Gigafactories pentru celule litiu-ion - necesarul de materii prime pentru mobilitatea electrică globală până în 2050" a Öko-Institut, în 2016 au fost necesare circa 10.000 de tone de litiu pentru utilizare în autovehicule electrice. Conform estimărilor studiului, în anul 2050 necesarul ar putea crește până la 1,1 milioane de tone. Prin reciclarea consecventă a bateriilor vechi, s-ar putea acoperi circa 40 de procente. În acest mod, reciclarea acumulatorilor autovehiculelor electrice ar putea economisi cantități mari de CO2 .

Mai multe despre reciclare

Reciclarea bateriilor reprezintă așadar comparativ cu producția de baterii noi de departe varianta care protejează cel mai mult resursele. De aceea, subiectul intră tot mai mult în atenția producătorilor de acumulatori. Deja din 2020 Volkswagen reciclează bateriile prototip interne. Pentru a se pregăti pentru viitor pentru cantități și mai mari, Volkswagen a pus în 2020 în funcțiune o primă instalație-pilot de reciclare în Salzgitter.

Mai există însă și alte posibilități de revalorificare, respectiv în "Second Life". Deja din prezent, în cadrul unor proiecte pilot, baterii încă funcționale beneficiază de o "a doua viață". De exemplu ca acumulator de energie care ajută la alimentarea cu energie a caselor.

În doar câțiva ani urmează să fie posibilă revalorificarea multiplă simplă a bateriilor pentru autovehicule electrice.

Pe termen lung, se dorește crearea unui circuit închis al materialelor, atât în bilanțul de mediu, cât și în cel de costuri, care să asigure pe termen lung aprovizionarea cu materii prime. Este logic, deoarece rezervele globale vor începe la un moment dat să scadă.

În viitor, bateriile autovehiculelor electric vor fi integrate într-un circuit de reciclare.

Consum mai redus de cobalt

În special la echiparea bateriilor autovehiculelor electrice, Volkswagen lucrează la soluții inteligente și care protejează resursele: se cercetează așadar deja tehnologiile viitorului pentru baterii și se lucrează intens la reducerea suplimentară a cantității de cobalt necesare în anii următori. Pe termen lung se dorește chiar ca materiile prime critice să dispară de tot din producția acumulatorilor auto. Un pas important, căci mașina viitorului nu va fi aproape sigur propulsată cu motorină sau benzină. Mai multe studii arată că bilanțul ecologic al autovehiculelor electrice pe întreaga durată de viață este per total semnificativ mai bun decât cel al autovehiculelor cu motor cu ardere internă și că produc mai puține emisii de CO2.

Mai multe despre bilanțul ecologic

Modelele noastre ID. .

Test drive sau configurare imediată? Pe aici spre modelele noastre ID.

Ein VW ID.4 in Blau, VW ID.Buzz in Gelb und ein VW ID.5 in Rot sichtbar

Dorești să cunoști modelele noastre complet electrice ID. mai îndeaproape? Atunci stabilește un test drive la un partener comercial din apropierea ta. Sau utilizează configuratorul nostru online, pentru a crea modelul ID. la care visezi.

S-ar putea să te mai intereseze și