Acest website utilizează Cookie-uri pentru a oferi cea mai bună experienţă de navigaţie. Continuând navigarea vă declaraţi de acord cu stocarea de Cookie-uri pe computerul dumneavoastră.
Acceptă și continuă

Smart Mobility:

mobilitate inteligentă pentru oraș


Cum putem transporta cât mai mulţi oameni, cât mai rapid şi cu un consum cât mai mic de resurse prin oraşele acestei planete? Smart Mobility înseamnă trafic interconectat în oraş! 

 

Aici afli:

- Care sunt provocările pentru fiecare Smart City de mâine
- Cum se menţine mobilitatea în oraşe, graţie serviciilor şi tehnologiilor digitale
- Ce se ascunde în spatele termenilor precum Trip Planning, Micro Mobility şi Ride-Hailing
- De ce devin autovehiculele electrice tot mai importante

 

Conform estimărilor Naţiunilor Unite, în anul 2050, 70% din populaţia globului va trăi în zonele urbane. Pentru a putea transporta un număr atât de mare de persoane de la A la B, nu este suficient şi nici posibil să construieşti tot mai multe drumuri şi parcări şi să faci uz de mobilitatea electrică. Trebuie să transportăm oamenii în manieră inteligentă prin oraşele smart de mâine. Infrastructura şi ofertele de mobilitate ale oraşelor se vor transforma deci radical. Prin diferitele soluţii Smart Mobility se urmăreşte asigurarea continuităţii opţiunilor de mobilitate şi, în mod optim, totul va putea fi organizat prin simple "click-uri". Există deja şase servicii şi tehnologii ce asigură încă de azi mobilitatea în oraşe: Trip Planning, Carsharing, Smart Parking, Carpooling, Ride-Hailing şi Micro Mobility.

În Germania, dar şi în lume, Berlin este unul dintre cele mai avangardiste oraşe în domeniul mobilităţii intermodale.

1. Trip Planning: transport intermodal 

În oraşele mari, există numeroase mijloace de transport destinate mobilităţii personale: transportul în comun poate însemna metrou, tramvai, autobuz, taxiuri, carsharing sau poate biciclete închiriate. Alegem diferite mijloace de transport, pe care le combinăm. Iar dacă trecerea de la un mijloc la altul se întâmplă cursiv, atunci vorbim de transport intermodal. Aplicaţii speciale ne ajută să ne orientăm în jungla ofertelor transportului urban. Fie transport public în comun, automobil propriu sau închiriat: decisiv nu mai este mijlocul de transport în sine, ci viteza şi eficienţa cu care ajungem la destinaţie. Sunt suficiente câteva click-uri pentru a găsi cea mai rapidă sau cea mai confortabilă variantă, din oferta diferiţilor furnizori şi din gama diversă de mijloace de transport. Aceste oferte integrate devin treptat tot mai inteligente şi interconectate: algoritmii analizează situaţia curentă din trafic în timp real, dar şi, de exemplu, situaţia locurilor de parcare de la destinaţie. Se lucrează şi la dezvoltarea unor sisteme unitare de plată. Aşa cum în prezent aplicaţiile indică deja opţiunile cu cel mai mic consum de resurse, în viitor acestea vor putea oferi, de exemplu, rutele cele mai sănătoase, deoarece includ o anumită distanţă parcursă pe jos sau cu o bicicletă închiriată.

2. Carsharing: proprietatea privată nu mai este la modă, acum în tendinţe este să împărţim

Mai ales automobilele electrice, ca parte a flotelor de carsharing, vor fi o parte integrantă a mobilităţii urbane şi vor completa mixul de mobilitate din Smart City. Principiul este deja cunoscut: Localizăm maşina prin intermediul aplicaţiei, rezervăm, urcăm la bord şi pornim la drum. Maşina va fi apoi parcată într-o staţie specială sau undeva într-o zonă comercială/foarte frecventată. La perioade închiriere mai lungi sau în zonele fără carsharing, o soluţie bună poate fi sistemul Peer-to-Peer-Carsharing: persoane private îşi închiriază maşina vecinilor, pentru utilizarea în oraş. Este cât se poate de simplu: cel care îşi oferă maşina spre închiriere stabileşte perioadele de închiriere şi le publică pe o platformă, împreună cu fotografiile maşinii şi informaţiile despre automobil. Aici, maşina va fi localizată pe o hartă. În urma unei rezervări, maşina va putea fi descuiată cu ajutorul unei aplicaţii de pe smartphone. Chip-urile şi dispozitivele speciale de conectivitate vor înlocui deci cheia clasică.

3. Smart Parking: căutările au luat sfârşit 

Căutarea de locuri de parcare cu maşina prin oraşe este o problemă cronică. Iată o soluţie:  sharing-ul locurilor de parcare le permite celor care au închiriat un loc de parcare sau deţin un astfel de loc să îl pun la dispoziţia altor utilizatori pe o anumită perioadă de timp. Numeroase aplicaţii încearcă să simplifice utilizarea locurilor de parcare publice. Acestea permit cumpărarea unui tichet de parcare prin mijloace exclusiv digitale, fără a fi nevoie să mai mergeți la casierie sau la automat. Decontarea se face la final de lună, prin factură şi/sau debitarea cardului bancar. Mai multe start-up-uri şi companii de specialitate dezvoltă deja diferite soluţii pentru Smart City, ca de exemplu senzori radar la stâlpii de iluminat public sau senzori în asfalt care detectează dacă locul de parcare este liber sau ocupat. Aceste informaţii permit generarea unei hărţi de parcare în timp real, ce este pusă la dispoziția şoferilor. Similar se întâmplă lucrurile şi la aşa-numitul Community-based-Parking: senzorii cu ultrasunete integraţi în automobil scanează în permanenţă zona, pentru a căuta un loc de parcare liber. Cu cât vor fi interconectate mai multe maşini, cu atât mai actualizate şi fiabile vor fi informaţiile privind locurile de parcare.

Iar smartphone-ul devine un automat de parcare: aplicaţia We Park vă permite să vă plătiţi locul de parcare de pe mobil.

4. Carpooling: renasterea sistemului de carpooling

În prezent, nu mai stai să aştepţi ore întregi la ocazie, cu degetul mare arătând direcţia sau cu un carton pe care ai scris destinaţia dorită. Sistemele de Carpooling transformă automobilele particulare în mijloace de transport în comun în noile Smart City. Grație platformelor inteligente, este cât se poate de simplu să găseşti partenerii potriviţi de drum, Până în prezent, ofertele se adresau mai ales celor care întâmplător aveau de făcu un drum în aceeaşi direcţie. Companiile şi navetiştii nu erau ţinta principală. În ultima perioadă însă, au apărut şi aşa-numitele Carpooling-Communities, pentru companii, universităţi şi administraţii locale. Astfel intră în joc şi cei care merg zi de zi pe acelaşi drum. Mai mult, utilizarea în comun a automobilelor încurajează şi networking-ul profesional şi comunicarea între utilizatori. În oraşe precum Los Angeles, automobilelor complet ocupate le este permis deja să ocolească ambuteiajele pe o bandă specială de circulaţie.

5. Ride-Hailing: door to door

Poftiţi la bord: serviciul adiţional MOIA completează transportul public în comun.

Autobuzele şi trenurile sunt relativ ieftine, dar merg doar pe rute clar prestabilite şi doar la ore fixe. Taxiurile merg oricând şi oriunde, dar sunt scumpe. Pentru a acoperi spaţiul dintre acestea, au apărut ofertele de transfer Ride-Hailing. Astfel, ca la taxi, veţi putea fi preluat din aproape orice loc din oraş şi veţi putea coborî, de asemenea, unde doriţi. Pentru ca autovehiculul de transfer să fie cât mai ocupat, pe drum pot urca şi coborî utilizatorii care au aceeaşi destinaţie sau o destinaţie similară. În background, un algoritm special determină în timp real cele mai bune rute în baza datelor provenite de la flota care se deplasează în trafic şi în baza solicitărilor clienţilor. Smartphone-ul îi indică utilizatorului locul cel mai apropiat de la care poate urca şi la care poate ajunge pe jos. În cazul ideal, pot fi convenite şi rute door-to-door sau transferul fără timp de aşteptare la un mijloc de transport în comun.

Prea departe pentru a merge pe jos şi prea aproape pentru a merge cu maşina: bicicleta sau trotineta sunt cele mai distractive mijloace de transport pentru ultima parte a drumului prin oraş.

6. Micro Mobility: pe ultima sută 

Shanghai, Berlin sau Los Angeles: un aspect important în conceperea sistemelor de transport ale viitorului în Smart City este prima/ultima partea drumului, adică de acasă la staţia de autobuz sau din staţie la birou. În engleză, aceste distanţe sunt numite şi "Last Mile". În loc să mergi pe jos, poţi folosi şi vehicule electrice foarte mici. Este vorba de fraţii mai mici ai automobilului electric, vehicule cunoscute şi sub nenumirile de  Monowheels, Personal Transporter, Pedelecs, E-Bike şi Cargo-Bike sau E-Tretroller. Cea mai recentă gardă a mobilităţii electrice este concepută pentru a fi utilizată pe viitor pe benzile de biciclete şi în zonele pietonale. Iar când ajungi la birou, poţi lua dispozitivul cu tine sau îl poţi depozita undeva. Desigur că primii furnizori de servicii de sharing pentru aceste vehicule sunt deja pregătiţi. Deci, după cum poţi bine vedea, tehnologiile şi soluţiile digitale de business pentru mobilitatea sustenabilă în oraşul smart sunt în plină dezvoltare şi foarte promiţătoare.

Stromverbrauch e-Golf, kWh/100 km: kombiniert 14,1 (17 Zoll) - 13,2 (16 Zoll); CO₂-Emission kombiniert, g/km: 0; Effizienzklasse: A+