Acest website utilizează Cookie-uri pentru a oferi cea mai bună experienţă de navigaţie. Continuând navigarea vă declaraţi de acord cu stocarea de Cookie-uri pe computerul dumneavoastră.
Acceptă și continuă

Lăsaţi-vă servit: în parcarea supraetajată a viitorului. 

Text: Philipp Bittner          Imagini: Volkswagen

Timpul este o resursă valoroasă şi în viitor va fi tot mai puţin nevoie să îl investiţi în căutarea locurilor de parcare, deoarece  Volkswagen a dezvoltat un concept inovator care vă va restitui timpul: Park Pilot găsește  locurile de parcare fără să fie nevoie de un şofer uman. Economiile adiţionale de timp sunt asigurate şi de încărcarea automată a autovehiculelor electrice în timp ce acestea stau în parcare.

41 de ore: iată cât vor recupera germanii în viitor. Căci atâta consumă în prezent în căutarea locurilor de parcare. În plus, vor economisi şi combustibil. Cum ar fi să existe o tehnologie care să se ocupe de încărcarea şi de parcarea maşinii în timp ce călătoriţi cu avionul, mâncaţi la restaurant sau chiar participaţi la un eveniment?! Pare science fiction, dar Volkswagen lucrează deja la implementarea acestei viziuni.

 

Pentru că, graţie asistentului Volkswagen Park Pilot, va trebuie doar să ieşiţi din maşina oprită în faţa unei parcări supraetajate şi apoi nu va mai trebui să vă preocupaţi de nimic. Maşina se va deplasa automat pe un loc de parcare liber şi va putea fi chemată înapoi prin simpla atingere a butonului corespunzător din aplicaţia aferentă. Greu de imaginat ceva mai simplu.

 

Pentru dumneavoastră. Căci în spatele acestei manevre aparent simple, lucrează procese complexe, care trebuie să acţioneze în permanenţă la unison. "Condusul autonom într-o parcare supraetajată este mult mai complicată decât, de exemplu, pe autostradă," ne explică Daniel Mossau, managerul proiectului Volkswagen Park Pilot. "Într-o parcare supraetajată avem, printre altele, rampe, curbe, pereţi şi indicatoare agăţate de tavan. Automobilul trebuie să recunoască toate aceste elemente. Interpretarea situaţiei reprezintă o provocare imensă," continuă Mossau. Pentru ca aceste situaţii să fie soluţionate optim, diferitele tehnologii îşi asumă fiecare o altă arie de responsabilitate în acest demers complex. Automobilul are, de asemenea, nevoie de numeroşi senzori, întrucât scannerele laser, senzorii radar, senzorii cu ultrasunete şi camerele generează o imagine de 360 de grade în jurul maşinii, pentru ca Park Pilot să poată funcţiona în deplină siguranţă.




Parcarea supraetajată poate fi echipată şi cu infrastructură adiţională, dacă se doreşte. Chiar şi la softul infrastructurii de acces au fost făcute ajustări inovatoare. De exemplu, barierele parcării supraetajate se deschid şi se închid automat, iar maşinile merg spre locul de parcare fără şofer. Orientarea în cadrul parcării se realizează cu ajutorul codurilor QR, acestea fiind simboluri ce pot fi citite de sistemele maşinii. "Infrastructura poate fi completată şi cu alte sisteme şi funcţii. Depinde ce îşi doresc/de ce au nevoie administratorii de parcări," spune Mossau. Aţi putea, de exemplu, să aveţi locuri de parcare rezervate cu ajutorul unor stâlpişori automatizaţi. Totodată, ar fi util ca autovehiculele electrice să fie direcţionate spre locurile de parcare cu staţii de încărcare, pentru ca acestea să se poată reîncărca în timp ce stau în parcare. Cu cât un administrator de parcare instalează o infrastructură mai variată, cu atât mai multe servicii poate oferi. Chiar şi sistemul de plată este adaptat. Automatele clasice de parcare sunt înlocuite cu o aplicaţie, astfel că plata parcări se poate face simplu şi confortabil, folosind smartphone-ul. 

 

"Avantajele oferite de Park Pilot nu vin doar în întâmpinarea şoferilor", adaugă Mossau. Astfel, administratorii de parcări pot obţine un grad mai mare de ocupare. Maşinile au nevoie de mai puţin spaţiu, putând fi parcate mult mai apropiate unele de celelalte, pentru că nu mai este nevoie ca oamenii să urce în maşină sau să coboare. Pentru comunicarea dintre autovehicule şi infrastructura parcării, Volkswagen utilizează standardele ISO oficiale. Începând cu 2019 va sosi primul model cu tehnologie inovatoare de comunicare în dotarea standard, astfel încât toţi producătorii de automobile să poată face schimb de informaţii relevante pentru trafic. Astfel, schimbul de informaţii va avea loc atât între autovehicule, cât şi între autovehicule şi infrastructura parcărilor (car to X), deoarece este evident că administratorii de parcări nu vor instala nenumărate sisteme diferite, de la fiecare producător.

Strategia TOGETHER 2025

 

Viitorul mobilităţii va începe mai ales din oraşe şi din zonele metropolitane. Aici potenţialul de schimbare este cel mai mare. De aceea, Volkswagen investeşte intens în noile tehnologii ale viitorului, precum mobilitatea electrică, condusul autonom, interconectarea digitală a tuturor participanţilor la trafic şi noi servicii de mobilitate.

 

Volkswagen se vede ca partener al oraşelor, cu obiectivul de a da naştere împreună cu acestea unor idei extraordinare, pentru a colabora şi a derula proiecte-pilot, precum cel pentru parcarea autonomă de pe Aeroportul din Hamburg.


În parcarea supraetajată din apropierea terminalului Aeroportului Hamburg, experţii au testat parcarea autonomă cu autovehiculele Volkswagen. Este planificat ca la începutul următorului deceniu, primii clienţi să poată testa direct noul serviciu de parcare autonomă.

În viitorul apropiat, procedurile automatizate de încărcare cu energie vor fi, de asemenea, integrate în parcările supraetajate. Tehnologia de încărcare prin inducţie ar fi optimă aici, deoarece la acest sistem, automobilul trebuie doar să ajungă pe suprafaţă care permite încărcarea. O altă posibilă soluţie tehnică (ca cea din imagine) ar fi conectorul de încărcare cu ghidare automatizată.

Specialiştii de la Volkswagen au demonstrat deja cât de departe au ajuns la Hamburg. În parcarea supraetajată a Aeroportului din Hamburg, ei o arătat că parcarea autonomă nu mai este doar o viziune pentru viitor. Astfel, în baza parteneriatului cu oraşul, autovehiculele Grupului Volkswagen s-au deplasat independent prin parcarea supraetajată, într-o zonă special destinată proiectului.

 

La începutul următorului deceniu, proiectul va fi cel mai probabil deja pregătit de lansare, iar Park Pilot va putea intra în funcţiune. Deci, va fi nevoie ca şoferii să se decidă până atunci ce anume vor face cu timpul lor liber suplimentar, pe care îl câştigă în acest fel.

 

Tehnologiile viitorului,
marca Volkswagen

De asemenea, şi atunci când veţi sosi acasă, maşina se va parca autonom. Folosind smartphone-ul, şoferul poate controla maşina cu ajutorul aceleiaşi funcţii "Park Assist". Viteza de acces şi ieşire de pe locul de parcare este limitată la 5 km/h. Automobilul se opreşte autonom în cazul în care apar obstacole, când şoferul eliberează tasta corespunzătoare. Veţi putea opri motorul, frâna şi închide uşile: toate acestea vor fi atunci posibile folosind funcţia de parcare de la distanţă.

V-ar putea interesa şi: