Acest website utilizează Cookie-uri pentru a oferi cea mai bună experienţă de navigaţie. Continuând navigarea vă declaraţi de acord cu stocarea de Cookie-uri pe computerul dumneavoastră.
Acceptă și continuă

Cu automobilele electrice la service:

Sfârşitul schimburilor de ulei


Întreţinerea autovehiculelor electrice se diferenţiază considerabil de cea a automobilelor clasice, căci nu au bujii, nici sistem de evacuare şi nici cutie de viteze. Astfel se fac economii de timp şi bani. Totuşi, este important ca maşina să fie supusă unor inspecţii regulate.

 

Aici afli:
- De ce maşinile electrice au doar rar nevoie să meargă la service
- Cum se diferenţiază întreţinerea automobilelor electrice de cea a automobilelor pe benzină sau diesel
- Ce poţi face pentru a menţine uzura la minimum
- Ce trebuie să ai în vedere când alegi atelierul de service

 

Multe dintre componentele pe care le cunoaştem de la automobilele clasice, pur şi simplu nu mai sunt necesare la automobilele electrice. Este vorba, de exemplu, de componente ale motorului, precum filtrele de aer, combustibil şi ulei, răcirea motorului sau bujiile, dar şi piesele de uzură de la sistemul de evacuare a gazelor de eşapament sau ambreiajul. Pentru că autovehiculele electrice fac uz de motoare electrice sincrone trifazate, care nu au contacte de frecare ce cauzează uzură, motoarele electrice în sine practic nu au nevoie de întreţinere. De asemenea, automobilele electrice nu au nevoie nici de cutii de viteză. Pe scurt: mai puţine componente însemnă costuri mai reduse de întreţinere.

 

Mai puţine componente = costuri mai reduse de întreţinere

Printre componentele care trebuie în continuare întreţinute regulat se numără frânele. Acestea sunt însă mai puţin solicitate la autovehiculul electric, deci trebuie înlocuite mai rar. Unul dintre motive este funcţia de recuperare a energiei de frânare, care face ca atunci când maşina frânează, să se recupereze energie cinetică, transformată în energie electrică. Sistemul de recuperare are şi efect de frână de motor, ceea ce solicită mai puţin sistemul de frânare, care nu se uzează la fel de repede ca la maşinile cu motor cu ardere. De asemenea, mai trebuie verificate direcţia, sistemul de climatizare, jantele şi anvelopele. Astfel, verificarea trebuie făcută cu aceeaşi frecvenţă ca la maşinile cu ardere.

Pe de o parte dispar anumite componente specifice motoarelor cu ardere, dar apar componente adiţionale, specifice maşinilor electrice. Este vorba de baterie, care trebuie supusă unei inspecţii vizuale. Astfel, la verificarea generală, sunt controlate conexiunea pentru încărcare şi cablajele, precum şi starea generală a bateriei.

Cu ochii pe... baterie

Cele mai multe autovehicule electrice sunt echipate cu acumulatori litiu-ion. Cine vrea să aibă foarte mare grijă de bateria sa, nu trebuie să o ţină descărcată prea mult timp la sub 20%. La fel ca şi la smartphone-urile care sunt, de asemenea, echipate cu baterii litiu-ion, modul în care încărcăm maşinile electrice contribuie la durata de viaţă a bateriilor lor. Astfel, este de preferat încărcarea în curent alternativ, de exemplu de la priza casnică, faţă de încărcarea în curent direct, la staţiile de încărcare rapidă. Având în vedere că bateria este cea mai scumpă componentă a maşinii, merită din plin să ai grijă de aceasta.

 

De asemenea, o altă componentă a automobilului electric de care ar fi bine ca proprietarul să aibă grijă mai mare sunt anvelopele. Autovehiculele electrice pot oferi ala demaraj un cuplu mult mai mare decât celelalte tipuri de automobile. Dacă acest cuplu este folosit în mod regulat, vor avea de suferit profilurile anvelopelor. Condusul moderat oferă deci şi avantaje financiare. Astfel este bine să aveţi în vedere cerinţele speciale ale automobilului electric când cumpăraţi şi întreţineţi anvelopele.

Costuri de întreţinere cu 35 % mai reduse faţă de automobilele cu motor cu ardere

 Autovehiculele electrice impun în anumite privinţe cerinţe diferite privind verificarea regulată decât autovehiculele cu motor cu ardere internă, ceea ce se reflectă şi în reducerea cu circa 35% a costurilor totale de întreținere şi reparaţie a unui automobil electric, faţă de un automobil comparativ cu motor cu ardere internă, conform institutului german pentru economia automobilului ("Institut für Automobilwirtschaft" - IFA). Deja din anul 2020, conform unui studiu actual al institutului german pentru economia automobilului  IFA şi al companiei germane DEKRA, costurile totale pe care le implică un automobil electric, incluzând achiziţia, energia electrică, întreţinerea regulată şi reparaţia, vor fi cu circa 3,2% mai mici decât pentru automobilul cu motor cu ardere internă, fără a lua în calcul avantaje, precum primele de mediu sau opţiunile de încărcare gratuită.

 

Cei care îşi duc maşina la verificare, pot opta în principiu pentru orice atelier de service ce execută lucrări de verificare conforme cu prevederile producătorului. Lucrările la sistemul de înaltă tensiune pot fi însă efectuate doar la atelierele cu personal special instruit şi cu echipament corespunzător. Înainte de a începe lucrările la automobil, mecanicul trebuie să verifice dacă sistemul nu mai este sub tensiune, pentru ca lucrările să poată fi executate în condiţii optime. Principiul de bază este: este mai bine să faci uz de un atelier cu personal calificat, pentru a fi sigur că sunt îndeplinite toate criteriile necesare.