Acest website utilizează Cookie-uri pentru a oferi cea mai bună experienţă de navigaţie. Continuând navigarea vă declaraţi de acord cu stocarea de Cookie-uri pe computerul dumneavoastră.
Acceptă și continuă

Cele cinci trepte către condusul autonom.

 

Text Volkswagen Aktiengesellschaft          Imagini Volkswagen Aktiengesellschaft

 

Familiarizarea cu aceste cinci niveluri ne va permite să ne imaginăm cum vor arăta drumurile viitorului. Tehnologiile-cheie pentru condusul autonom sunt sistemele de asistenţă la condus. Cei care conduc un Volkswagen beneficiază în prezent de astfel de dotări pentru un plus de confort. Iar cu SEDRIC¹ Volkswagen oferă o perspectivă asupra ultimului pas al transformării.

Automatizarea treptată a automobilului însemnă mai mult confort la condus, dar reprezintă, totodată, o revoluţie în domeniul mobilităţii. Cele cinci niveluri specifice descriu evoluţia spre autovehiculele autonome. Putem deja alege dintr-o gamă largă de sisteme inteligente de asistenţă care ne ajută la condus, în diferite situaţii. Senzorii radar şi cei cu ultrasunete evaluează situaţiile din trafic. Camera video frontală multifuncţională monitorizează benzile de rulare şi observă activitatea celorlalţi participanţi la trafic. Cu nu foarte mult timp în urmă, sistemele de asistenţă a şoferului erau dotări ieşite din comun. Acum, acestea sunt disponibile în dotarea standard a celor mai multe modele Volkswagen.


Nivelul 1: Condusul asistat

Oricine conduce în prezent un Golf sau un Passat beneficiază deja de o avanpremieră a posibilităților de mâine, deoarece aceste autovehicule îndeplinesc deja cerinţele nivelului 1 pentru sistemele de asistenţă la condus. Tempomatul adaptiv ACC nu menţine doar viteza setată în prealabil, ci păstrează şi distanţa faţă de autovehiculul care se deplasează în faţă, conform setărilor alese de şofer. La anumite modele Volkswagen, în combinaţie cu funcţia de identificare a indicatoarelor de circulaţie, ACC poate reacţiona şi la limitările de viteză. Funcţia îşi ia informaţiile de la un radar şi de la o cameră video. Asistentul pentru frânarea de urgenţă (Front Assist) este, de asemenea, inclus în această categorie de sisteme. Asistentul acesta poate avertiza şoferul acustic şi vizual cu privire la o posibilă coliziune şi pregăteşte automobilul pentru o eventuală frânare de urgenţă. Dacă şoferul nu reacţionează deloc în cazul unei urgențe, va fi iniţiată frânarea de urgenţă parţială automată, care are menirea de a preveni un accident. La utilizarea sistemelor de asistenţă de nivel 1, şoferul poartă în orice clipă responsabilitatea pentru automobil.



Nivelul 2: Condusul semi-automatizat

Sistemele corespunzătoare acestui nivel pot executa mai multe sarcini simultan. Ele pot asista şoferul la accelerare, la controlul direcţiei şi frânare. Astfel este simplificat, de exemplu, condusul în ambuteiaje, pentru un plus de confort. Iar în situaţiile critice, sistemele susţin şoferul în anumite limite, pentru a evita pe cât posibil accidentele. Parcarea telecomandată a maşinii face, de asemenea, parte din această categorie: folosind un smartphone, automobilul poate fi manevrat chiar şi pe locurile de parcare strâmte. Automobilul poate prelua sarcini parţiale şi în timpul condusului, dar şi la nivelul 2 de asistare, şoferul este în permanenţă responsabil.


Nivelul 3: Condusul automatizat avansat

Trecerea de la nivelul 2 la nivelul 3 este cel mai mare pas din punct de vedere tehnic. Pentru prima dată, şoferul poate să se ocupe de alte activităţi. Automobilul poate iniţia automat depăşirile şi manevrele de evitare, poate să accelereze şi să frâneze. Sistemul îşi recunoaşte limitele şi şoferul trebuie să fie pregătit să preia din nou controlul asupra automobilului.



Nivelul 4: Condusul complet automatizat

Aflându-se în etapa de studiu, familia ID. ne arată deja ce anume va fi posibil cu automobilele corespunzătoare nivelului 4. Sistemul integrat va prelua controlul permanent în anumite zone clar delimitate, ca de exemplu pe autostradă.

 

Nivelul 4 include şi taxiurile robotizate precum SEDRIC, care poate conduce complet automat în anumite zone clar delimitate, precum anumite oraşe. În acest caz, nu mai e nevoie de şofer, iar pasagerii pot desfăşura alte activităţi, putând chiar dormi, de exemplu.


Nivelul 5: Condusul autonom

Futuristul ID. Vizzion nu are volan. Interiorul automobilului este, drept urmare, complet reconfigurat. Maşina poate fi utilizată în scopuri recreative, dispunând de dotările digitale aferente, sau poate fi utilizată ca loc de muncă. Autovehiculele nivelului 5 se pot deplasa autonom oriunde în trafic. Datorită sistemului de monitorizare a mediului, a interconectării permanente şi a comunicării smart între autovehicule, nu mai este nevoie de şofer în niciun moment, de la pornire şi până la destinaţia liber selectată.

V-ar putea interesa şi: